SPOEDCURUS SAAIE LESSEN OVERLEVEN
school ''zucht'', de les is nog maar net begonnen of je valt al bijna in slaap. ik geef je een spoedcurus saaie lessen overleven
De les overleven in je eentje
-pak een blaadje met grote blokjes en ga ze allemaal inkleuren
-vraag of je naar de wc mag en loop en rondje door de school of ga kletsen met mensen op de gang
-Bekritiseer ieder klasgenootje, en geef ze een cijfer van 1-10. Kijk naar persoonlijkheid, looks, outfit, haar, etc.
-Pak een leeg blaadje en begin met nadenken. Schrijf willekeurige dingen op. Als je klaar bent, begin met het denken over de opgeschreven onderwerpen. Je kan overal over dagdromen, wat je wilt zien, wilt doen. Hierdoor lijkt de tijd sneller gegaan, en als je op de klok kijkt, zie je dat de les al bijna over is!
– Kijk de klas rond. Wat nog beter is, is om je hoofd op je tafel te leggen. Als je dit wilt doen, moet je zorgen dat je achter in de klas zit zodat de leraar het niet ziet.
– Tekenen: Beetje krabbelen op je agenda of in je schrift. Creatief bezig zijn is altijd leuk.
– ga een heel raar verhaaltje schrijven, bijvoorbeeld over zingende bakstenen
– Doe alsof je ziek bent. Als je geluk hebt, mag je misschien naar huis.
– Speel schrijf-spelletjes, zodat het lijkt alsof je notities maakt. Als je leraar een irritante tic heeft, zoals heel vaak “Ehmmmm” zeggen, schrijf op hoe vaak hij/zij dat doet. Je kan ook tellen hoe vaak een leraar een bepaalde beweging maakt of hoe vaak een leraar je aankijkt. Je zult je verbazen hoeveel dat is. Turf ze!
– Tel dingen, het aantal tegels op de vloer, het aantal kleine gaatjes in het plafond, de posters/schilderijen aan de muren of hoeveel mensen de kleur 'rood' dragen bijvoorbeeld.
– Neem een blaadje, een pen en maak lijstjes van allerlei dingen: wat je leuk vindt om te doen, je favoriete eten, de leukste mensen uit je klas, wat je wilt voor je verjaardag. Een top tien ergens van maken is ook leuk. Zo gaat de tijd heel snel.
– Als je muziek wilt luisteren: doe je iPod onder je shirt en je oortjes in je mouw, ga nu met je hoofd op je hand leunen. Geen leraar die het opvalt!
– Als je slim bent kun je ook alvast huiswerk gaan maken. Of leren voor een toets. Hoef je dat thuis niet te doen.
– Naar de wc gaan en kletsen met de mensen op de gang.
– Foto's of filmpjes maken met je mobiel van de les.
– De hele les op één persoon letten kan erg grappig zijn. Misschien merk je nog dingen op die nog nooit heb gezien bij hem of haar.
– Als je kneedgum hebt, kun je leuke figuurtjes kleien.
– Als je uit school bent, knip dan leuke plaatjes, raadsels, moppen, puzzels etc. uit en plak ze in je agenda.
– Doe een pet, muts, capuchon of zonnebril op en tel hoe lang het duurt voordat je leraar er iets van zegt.
Op de tafels tekenen en een gesprek beginnen (met potlood), en kijken of de volgende keer een reactie staat.
-Een citatenboekje bijhouden. Dus dan schrijf je alle citaten (zinnen, grappige momenten) op van leraren en leerlingen in een schriftje. Aan het eind van het jaar heb je een schriftje vol met allemaal grappige momenten van leerlingen een leraren. Je zult verstelt zijn hoe vaak mensen domme/ grappige dingen zeggen.
-Tijdschriften lezen en de testjes maken.
- speel een spelletje op je mobiel
De les overleven met je buur
Wees blij als er iemand naast je zit. Samen de saaie les doorkomen is veel leuker dan alleen.
– Als je een vriend hebt die naast je zit, praat met hem/haar. Misschien word je wel uit de klas gestuurd en kan je daar verder praten. Maar dan heb je wel geluk nodig, want voor hetzelfde geld moet je nablijven.
– Samen een verhaaltje schrijven dat nergens op slaat. Of chatten op een blaadje.
– Maak van een papiertje een propje en ga dan op de tafel hockeyen met potloden of pennen.
– Spelletjes spelen zoals: boter kaas en eieren, galgje of kamertje verhuren. Maar ook: de één zegt een dier of een naam en je buur zegt dan met de laatste letter een ander dier of andere naam. Dus dan gaat het zo: vis, slak, kalkoen, neushoorn etc. Of een spelletje dat je mensen moet raden. Dus je neemt iemand (van school) in je gedachten en dan ander moet raden wie, door vragen te stellen.
– Tekenen: Leraren raden door ze tekenen. Je kan ook dit doen: zorg dat je allebei hetzelfde grootte blaadje hebt en dan om de beurt wat zeggen. Bijvoorbeeld: teken links boven een konijn. En dan als het blaadje vol is bij elkaar kijken, super grappig. Of zonder te kijken tekenen. Dat is moeilijker dan je denkt.
– Allebei propjes op degene voor je gooien en probeer er voor te zorgen dat de propjes in dat haar blijven haken zonder dat hij of zij dat door heeft.
– Samen één persoon uit de klas kiezen en daar de gedachten van verzinnen wat hij of zij op dat moment denkt. Bijvoorbeeld: De jongen voor je kijkt naar zijn nagels. Jij: 'Hmm, ik denk dat ik vanavond mijn nagels maar weer eens moet lakken.' Jij en je buur zullen in een deuk liggen.
– Serieuze gesprekken met leraren voeren. Net doen alsof je geïnteresseerd bent in zijn/haar opleiding en dan willen ze er over vertellen, terwijl er eigenlijk geen tijd voor is. En dan is de les weer voorbij voordat de leraar wat heeft gedaan. Het moet dan wel een prater zijn.
– Lerarenbingo spelen. Je schrijft 10 worden op. Dan wissel je de briefjes met je buur. En als de leraar een woord zegt streep je hem af. Als je bingo hebt, kun je heel hard bingo roepen.
– Op internet droge moppen opzoeken en die dan voorlezen.
– Samen met degene naast je andere woorden verzinnen voor woorden en die dan gaan gebruiken. Mensen weten dan niet waar je het over hebt als je aan het praten bent.
– Van je pennen/ gummen torens bouwen. Wie bouwt de hoogste toren?
– Samen een kwartetspel maken.
– Als de leraar weg is uit de les: het beeld van de computerscherm bij instellingen omdraaien. Vooral grappig als de docent niet goed met computers is.
De les overleven met de klas
Als je een gezellige klas hebt, zijn de lessen vaak leuker. Maar je kan ze ook nog gezelliger maken.
– Neem eten mee de klas in. Iedereen gaat er van lachen als je een spelletje met jezelf speelt om te eten terwijl de leraar niet kijkt.
– Met z'n alle naar het kruis van de leraar staren. Hij of zij gaat zich dan heel ongemakkelijk voelen.
– Met de klas iets afspreken wat je op een bepaald moment gaat doen. Dus bijvoorbeeld om half drie uit het niets gaan klappen.
– Voorzichtig de tafeltjes naar voren schuiven is ook grappig als je een beetje een dove docent hebt. Die hoort dan niet het geluid van de schuivende tafeltjes die jullie steeds dichter naar het bord toe brengen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb